Körkortstillstånd – Idas Trafikskola

Körkortstillstånd

För att få övningsköra måste du ha ett giltigt körkortstillstånd. Vi hjälper dig gärna med dina handlingar och kan även utföra syntest, utan tidsbokning. Hör av dig till oss för mer information!

Man kan ansöka om körkortstillstånd direkt på Internet via Transportstyrelsens e-tjänst, annars kan man beställa blanketter till sin folkbokföringsadress. Det är självklart smidigare och snabbare att ansöka på nätet.

För att söka körkortstillstånd krävs förutom själva ansökan också att man fyller i en hälsodeklaration samt genomgår en syntest hos oss. Syntestet kostar 150kr

Ett tips är att du beställer hem blanketten ”Synintyg” via transportstyrelsen e-tjänst. Då får du hem en blankett med dina personuppgifter. Ta sedan med dig blanketten till trafikskolan. Tänk på att synintyget inte får vara äldre än två månader när du skickar in det till Transportstyrelsen.

Vi rekommenderar att du skickar in ansökan i god tid, då det ibland kan vara rätt lång handläggningstid (upp till 1 månad).

Körkortstillstånd – prövning och giltighetstid

Det är Transportstyrelsen som prövar din ansökan om körkortstillstånd, tanken är att de ska utvärdera huruvida du kan antas bli en lämplig förare. Bland annat kommer de kolla om du är pålitlig i nykterhetshänseende och om du har straffats för diverse brott. Om du tidigare blivit av med körkortet kan även detta komma att påverka Transportstyrelsens beslut. I de allra flesta fall är dock prövningen bara en ren formalitet, det är inget att oroa sig över.

När Transportstyrelsen gjort sin prövning och beviljat ditt körkortstillstånd kommer du få ett Bevis om körkortstillstånd. Detta är giltigt i fem år. Kom ihåg att ditt körkortstillstånd måste vara giltigt för att du ska kunna påbörja din övningskörning, skriva teoriprov och köra upp!