Syntest – Idas Trafikskola

Syntest

Att göra ett syntest kostar 150 kr och kan göras på trafikskolan. Ring för att boka, telefon 0721 675 000

När du har gjort din syntest hos oss skickar vi in till transportstyrelsen ett bevis på att du gjort ditt syntest. Detta som komplement till den hälsodeklaration som du själv fyllt i på transportstyrelsens hemsida.

Körkortstillstånd – prövning och giltighetstid

Det är Transportstyrelsen som prövar din ansökan om körkortstillstånd, tanken är att de ska utvärdera huruvida du kan antas bli en lämplig förare. Bland annat kommer de kolla om du är pålitlig i nykterhetshänseende och om du har straffats för diverse brott. Om du tidigare blivit av med körkortet kan även detta komma att påverka Transportstyrelsens beslut. I de allra flesta fall är dock prövningen bara en ren formalitet, det är inget att oroa sig över.

När Transportstyrelsen gjort sin prövning och beviljat ditt körkortstillstånd kommer du få ett Bevis om körkortstillstånd. Detta är giltigt i fem år. Kom ihåg att ditt körkortstillstånd måste vara giltigt för att du ska kunna påbörja din övningskörning, skriva teoriprov och köra upp!